Week 6 en week 7 - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Jessica Heemskerk - WaarBenJij.nu Week 6 en week 7 - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Jessica Heemskerk - WaarBenJij.nu

Week 6 en week 7

Blijf op de hoogte en volg Jessica

25 Oktober 2014 | Ghana, Tamale

De school
Op school gaat het erg goed. De kinderen vragen elke ochtend of we die dag weer ICT les zullen hebben, en rennen gillend naar het computerlokaal als het zover is. We hebben nu Wordpad, paint en powerpoint behandeld. Bij wordpad hebben ze hun eigen naam geschreven en bij powerpoint hebben ze vooral cliparts aan hun pagina’s toegevoegd. Plaatjes zijn natuurlijk altijd leuk. Het grootste succes was Paint. Nadat ik had uitgelegd hoe ze konden tekenen en konden gummen, gingen ze aan de slag. Voor ik het wist hadden ze zelf uitgevonden hoe ze in een keer cirkels en vierkanten konden trekken en die konden invullen met kleur. Ze zijn zo slim! Huizen, mensen en zelfs computers werden in alle kleuren getekend. Ik was super trots!
Toen ik woensdag na twee dagen niet gewerkt te hebben weer op school kwam, kwamen de kinderen weer juichend op me af. Ze dachten dat ik weer terug naar Nederland was gegaan en waren dolblij me toch weer te zien. Geliefder kan je je haast niet voelen! Ik merk echt dat de kinderen erg gehecht aan me zijn, en ik aan hun. Ik ben echt verliefd op mijn kids. Sinds donderdag zijn de leraren van de overheid in staking (iets met pensioengeld) waardoor er nog maar een paar leraren op de school aanwezig waren. Mijn klas had gelukkig een leraar en mijn begeleider vroeg daarom of ik gedurende de staking p2 les wil gaan geven. Mijn eigen klas (p3) snapte hier niks van en was geloof ik zelfs een beetje boos. Ze waren bang dat ik voorgoed naar een andere klas zou gaan en dat wilden ze niet. Toen ik in p2 stond miste ik mijn eigen klasje ook. Het was dus wederzijds. Hopelijk gaat de staking niet te lang duren en krijgen de klassen weer allemaal een leraar.

Ghana – Guinee
Woensdag 15 oktober was de kwalificatiewedstrijd Ghana – Guinee voor de africacub (als ik het goed begrepen heb). De wedstrijd was in het voetbalstadion in Tamale en dat kwam voor ons dus goed uit! We zijn met de taxi naar het stadion gegaan en toen we daar aankwamen keken we onze ogen uit. Het leek wel het WK. Honderden mensen stonden in de rij voor kaartjes en waren allemaal verkleed en aan het toeteren. Wij hebben snel ghanese sjaals en vlaggen gekocht en zijn fanatiek mee gaan doen met de rest. Het was echt hilarisch. Vooral de ghanesen vonden het geweldig dat wij aan het meedoen waren en we werden zelfs geïnterviewd. In het stadion konden we een plekje in de schaduw bemachtigen, welliswaar naast het juichvak van Guinee. Het is 3-1 voor Ghana geworden, en het was dan ook een groot feest.

Mole National Park
Vorig weekend ben ik met 3 anderen naar Mole National Park geweest. Dit park staat bekend om zijn olifanten, maar we hadden al van andere vrijwilligers gehoord dat ze de laatste tijd weinig worden gespot. Vrijdag om half 2 zouden we de bus naar het park hebben, en zoals wel vaker in Ghana, kwam de bus om 7 uur eindelijk aan. We waren allang blij dat de bus in ieder geval nog ging en kwamen om 10 uur aan in het park waar we meteen lekker zijn gaan slapen. De volgende ochtend hebben we om 7 uur een wandelsafari, en om 11 uur een jeepsafari gedaan. We hebben allerlei soorten herten (zoals de bushbuck en de waterbuck) en zwijntjes gezien. Het was een heel avontuur, want er waren stukken bij waar we door modderplassen moesten lopen waarbij je tot boven je enkels in de modder stond. Ik was dan ook heel blij met mijn nieuwe en waterdichte wandelschoenen! Na deze twee safari’s zijn we lekker bij het zwembad gaan liggen en om 7 uur hebben we nog een nachtsafari gedaan. Er was verteld dat je ’s nachts heel ander soort dieren kon spotten zoals hyena’s. Helaas konden we weinig zien in het donker. Wel zagen we een hele grote groep herten op een veld, ze hadden zich daar verzameld om te gaan slapen denk ik. Het leek wel of hun ogen lichtgaven. Honderden lichtgevende stipjes zagen we.
De volgende dag hebben we lekker de hele dag bij het zwembad gerelaxt en hebben we heerlijk gegeten. Bij het zwembad hebben van heel dichtbij apen gezien. Ze kwamen namelijk even langs om ons eten en drinken te stelen. Ze hebben van ons gelukkig alleen een pak sap meegenomen maar bij een moeder en twee dochters sprongen ze op hun eettafel en namen ze lekker een hand van hun pasta mee. Het was best eng dat ze zo dichtbij kwamen, vooral omdat ze zo groot waren, maar tegelijkertijd onwijs grappig dat dat daar zomaar kan gebeuren.

Kpawumo Children’s Home
Dinsdag 21 oktober ben ik met Ayla, een andere vrijwilliger, meegegaan naar het weeshuis waar zij werkt. Ik had namelijk vanuit Nederland wat potloden, puntenslijpers, gummen, sjablonen en stickers meegenomen en deze wilde ik graag aan het weeshuis doneren. Ook had ik hier puzzelmatten met het alfabet erop gekocht. Achterop de brommer bij twee leraren van het schooltje naast het weeshuis zijn we naar het weeshuis gebracht. Alleen de tocht op de brommer was al leuk, ik zag ineens een heel ander deel van de stad. In het weeshuis wonen 12 (oudere) kinderen, en naast het weeshuis staat dus een klein schooltje. Het was heel leuk om een keer een ander project te zien, en ze waren super blij met de spullen. In de kleuterklas kreeg elk kind een sticker op zijn hand en het was een grote maar leuke chaos.

  • 25 Oktober 2014 - 18:41

    Alice:

    Hoi Jessica,

    Wat vliegt de tijd toch, hè. Hier ook hoor. Fijn om te lezen dat je je zo goed vermaakt, en dat"jouw"kinderen zoveel van je houden. Erg bedankt ook nog voor je lieve kaartje, daar zijn we heel blij mee. Tot gauw, groetjes, Alice

  • 09 November 2014 - 20:54

    Lisa Vessies:

    Yoo moppie! Sta jij dan 'normaal' gesproken met een andere leraar/lerares voor de klas of leid jij zelf p3? Inmiddels al weer bij p2?
    Ach, al die kinders die zich aan al die leuke vrijwilligers, zoals jij, gaan hechten en elke keer weer afscheid moeten nemen :( Gelukkig hebben ze een hele leuke tijd met je!

  • 01 December 2014 - 23:34

    Angela :

    Jeee gaaf hoor, dieren in hun eigen omgeving! En dan achterop de brommer ..heeel anders dan in nld want daar hobbelig en stoffig.. je spulletjes zelf brengen op een goede plek, top!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jessica

Actief sinds 03 Sept. 2014
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 4280

Voorgaande reizen:

06 September 2014 - 01 December 2014

Ghana

Landen bezocht: