Week 9: Juda Mahama - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Jessica Heemskerk - WaarBenJij.nu Week 9: Juda Mahama - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Jessica Heemskerk - WaarBenJij.nu

Week 9: Juda Mahama

11 November 2014 | Ghana, Tamale

Juda Mahama:
Vorige week woensdag ben ik met een andere vrijwiligster meegeweest naar haar project genaamd: Juda Mahama. Juda Mahama is een huis waar kansarme tienermeisjes worden opgevangen en naailes krijgen zodat ze zelfstandig kunnen worden. Als er vrijwilligers zijn krijgen ze ook les in Engels en wiskunde. Er zijn twee slaapkamers met in totaal 16 stapelbedden, er is een lokaal voor de naailes en een lokaal voor de overige lessen. Juda Mahama ligt ontzettend afgelegen en ver van de stad. Je kunt er eigenlijk alleen te fiets of met de brommer kopen en de meiden die er wonen kunnen dus bijna geen kant op. De meiden hoeven niets voor het verblijf te betalen en hun eten wordt (volgens mij) volledig betaald door de oprichter, die op zijn beurt gesponsord wordt. Toen ik op dit project aankwam wist ik het meteen: aan dit project wil ik het geld dat ik opgehaald heb doneren. In eerste instantie had ik het geld ingezameld voor de school, maar bij nader inzien vond ik dat Juda Mahama het geld meer kon gebruiken. Na met de meiden en hun ‘baas’ overlegd te hebben heb ik een lijst gemaakt met de nodige spullen. Nummer 1 op de lijst was: Ventilatoren. Omdat de meiden met 16 op een klein kamertje liggen en het bloedheet is daar, wilden ze niets liever dan ventilatoren hebben. Nummer 2 op de lijst was een tv. In eerste instantie vond ik dit geen goed idee omdat een tv een luxeproduct is en ze het naar mijn idee niet echt nodig hadden. Toen de meiden echter uitlegden dat ze behalve hun compound nooit iets van de wereld hebben gezien, en door de tv meer over de wereld kunnen leren begreep ik hun wens beter. Daarnaast kunnen zijn hun engels ook verbeteren door naar de tv te kijken. Verder stonden op de lijst nog rijst, slippers, maandverband (ja 40 meiden.. dat gaat hard), olie en ander eten. Donderdag is de andere vrijwilligster samen met de baas/conciërge gaan kijken voor ventilatoren en een tv en vrijdag hebben zij ze opgehaald. Er was een taxi zo gek om naar juda mahama te rijden (ik vraag me af wat er van de auto over is gebleven na die weg.. haha) en dit weekend zijn de ventilatoren en tv beiden opgehangen en geïnstalleerd. Alles werkt en ik hoorde dat de meiden er super blij mee zijn. Komende week worden de slippers, maandverband en het eten geregeld. Ik ben erg blij dat ik dit project heb kunnen helpen en komende week ga ik langs bij het project om alle veranderingen te zien! Iedereen nogmaals bedankt voor de donaties!!

De bruiloft:
Zondag ben ik met mijn zus Mariam (24) en mijn tante Lydia (27) naar een bruiloft geweest! De bruid had een groot hoofdstuk op en leek de koningin wel haha. Buiten was er een dj en zaten de mensen te kletsen. In het huis zaten de bruid en bruidegom die met iedereen op de foto gingen. Iedereen zag er prachtig uit, en ik heb samen met een hoop kinderen gedanst. Ik zal de foto’s op facebook zetten, want in dit geval zeggen foto’s meer dan 1000 woorden.

• 11 November 2014 - 16:30

Alice:

Hoi meis,

Wat een mooi project waar je over schrijft. Meiden helpen, dat loont altijd.Ik kan me voorstellen dat ze heel graag die tv wilden hebben, vooral ook omdat er zo weinig te doen is rondom hun plek. Fijn dan toch dat er een Nederlandse arriveert die dit weet te regelen!

Groetjes, ook van Tjaco natuurlijk
    Alice

• 01 December 2014 - 23:29

Angela:

Onder andere door beelden van zo'n bruiloft ben ik geïnspireerd geraakt te gaan vliegen... ;-) wat maak je veel mee!